Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letiště v době II. světové války

19. 4. 2013

     Letiště Nesvačily bylo zřízeno jako vojenské. Vznikla záložní letištní plocha,která měla plnit účel náhradního letiště pro potřeby československé armády. Přišla však kapitulace a naše armáda už letiště nevyužila. Od března 1939 sloužilo letiště německé armádě pro intenzivní výcvik budoucích pilotů Luftwaffe. Letištní personál byl ve stanech, jedinou stavbou zde byla strážní budka. Bylo zde cca 40 pilotů a mechaniků. Správcem letiště byl pan Bačina, který měl blízké styky s německými důstojníky. Jeho syn byl v Hitlerjugend. V době vystěhování obce  rodina Bačinova bydlela v nové vilce č.p.108 ( dům pana řídícího učitele Jana Kouby).      

     Výcvik pilotů probíhal nejprve na bezmotorových strojích. Jednalo se o jednosedadlové větroně GRUNAU BABY I  bez brzdících klapek a GRUNAU BABY II  s brzdícími klapkami. Po zvládnutí pilotáže na bezmotorových letadlech přecházeli adepti na stíhací BF 109  apd. V rámci pilotního výcviku získávali adepti i důstojnické hodnosti v rámci působení v Luftwaffe.           

   he115_4.jpg                                                                                  

Na nedalekém Semovickém rybníku přistávaly a vzlétaly hydroplány Heinkel  HE-115.  Byly to špičkové dvoumotorové stroje s kovovými plováky. Samonosný středoplošník byl celokovové konstrukce s krytými prostory pro osádku. Letadla kotvila u hráze rybníka.

 Technická data:    rozpětí  22,27m, délka  17,30m,  výška  6,60m,  hmotnost  prázdného  letounu  6.870kg,  vzletová  hmotnost  10.680kg,  maximální  rychlost  300km/hod,             dolet  2 495km. Pohon letadla zajišťovaly dva vzduchem chlazené hvězdicové devítiválce BMW 132K .   

 

     Ke konci druhé světové války pronikaly stále častěji spojenecké letouny na území Protektorátu Čechy a Morava. Byli to tzv. kotláři, kteří útočili na nádraží, lokomotivy a ničili chod dopravní infrastruktury.  V noci z 24. na 25. března 1945 zaútočil letoun De Havilland Mosquito NF Mk.XXX  z Kanadského královského letectva ( RCAF-Royal Canadian Air Force ) bleskovým náletem na stojící letadla. Pilot Donald Aikins MacFadyen zničil pět letadel Heinkel HE 111, jedno po útoku začalo hořet.

macfadyen.jpg

    Donald Aikins MacFadyen se narodil 18.prosince 1920 v Montrealu. Do RCAF vstupuje 11. května 1940, prochází základním pilotním výcvikem, který končí v říjnu 1940.  V prosinci 1943 je zařazen v Anglii  k bojové jednotce 418.squadroně. Tato jednotka byla určena především pro noční operace a ničila létající pumy V-1. V listopadu 1944 nastupuje k 406. squadroně kde byly super moderní Mosquita Mk. XXX.

   Výsledky soubojů a útoků jsou 7-1-0 ve vzduchu a 5-1-17 na zemi.  K tomu ještě musíme přidat pět zničených střel V-1.

    Za vzdušná vítězství mu byl udělen 2x DFC ( Záslužný letecký kříž ) a DSO ( Řád za vynikající službu ).

 

Dalším útočícím letounem měl být Lockheed P-38 Lightning pilotovaný příslušníkem Americké 8. letecké armády. Jednalo se o noční útok. Pilot zaregistroval světlici, kterou vystřelil voják hlídající letiště. Letiště bylo střeženo vysloužilými vojáky německé armády-tzv.Werkschutz. Americký pilot uviděl na letištní ploše špatně zamaskovaná letadla a několika dávkami z palubních zbraní některé stroje vyřadil z činnosti.

 

image0-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Letadla na nesvačilském letišti

 image0-9.jpg  

 

 

 

    

   

 

 

 

     Radarové vybavení měly letouny Messerschmitt  ME-110.

 image0-11.jpg 

 

 

 

Některá letadla byla poškozená a byla vyřazena z letového provozu.

Několik letadel údajně rozstřílel důstojník Rudé armády v květnu 1945.

 

 

 

 

 

 

 

 

me110_1945_3.jpg

   Letadla stála na samém konci letištní plochy, vzadu je vidět silnici do Nesvačil

 

    Po osvobození naší vesnice bylo ještě dlouhou dobu mnoho poškozených letadel na letištní ploše podél nové silnice. Byly mezi nimi i strážní tanky, které sloužily k ostraze obsazeného letiště.  Letouny a tanky sloužily ke hrám nesvačilským dětem, pak byly sešrotovány a uzavřela se tak černá historie letiště i našeho kraje.

 

 

 

...

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA