Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letiště v době II. světové války

19. 4. 2013

     Letiště Nesvačily bylo zřízeno jako vojenské. Vznikla záložní letištní plocha, která měla plnit účel náhradního letiště pro potřeby československé armády. Přišla však kapitulace a naše armáda už letiště nevyužila. Od března 1939 sloužilo letiště německé armádě pro intenzivní výcvik budoucích pilotů Luftwaffe. Letištní personál byl ve stanech, jedinou stavbou zde byla strážní budka. Bylo zde cca 40 pilotů a mechaniků. Správcem letiště byl pan Bačina, který měl blízké styky s německými důstojníky. Jeho syn byl v Hitlerjugend. V době vystěhování obce  rodina Bačinova bydlela v nové vilce č.p.108 ( dům pana řídícího učitele Jana Kouby).      

     Výcvik pilotů probíhal nejprve na bezmotorových strojích. Jednalo se o jednosedadlové větroně GRUNAU BABY I  bez brzdících klapek a GRUNAU BABY II  s brzdícími klapkami. Po zvládnutí pilotáže na bezmotorových letadlech přecházeli adepti na stíhací BF 109  apd. V rámci pilotního výcviku získávali adepti i důstojnické hodnosti v rámci působení v Luftwaffe.     

     Na nedalekém Semovickém rybníku přistávaly a vzlétaly hydroplány Heinkel  HE-115.  Byly to špičkové dvoumotorové stroje s kovovými plováky. Samonosný středoplošník byl celokovové konstrukce s krytými prostory pro osádku. Letadla kotvila u hráze rybníka. 

     V rámci ochrany a obrany letadel se provádělo jejich zamaskování pomocí malých a středně vzrostlých smrčků. Maskování však bylo nedokonalé a na letištní pláni bylo možno tyto stroje rozeznat. SS-Komandatura Benešov dala obecnímu úřadu v Bystřici nařízení, které požadovalo denně přistavit  minimálně deset koňských povozů pro odvoz smrčků na letiště.  Stejné nařízení měly i některé další obce ležící mimo území SS-Truppenübungsplatz Böhmen. 

    Ke konci druhé světové války pronikaly stále častěji spojenecké letouny na území Protektorátu Čechy a Morava. Byli to tzv. kotláři, kteří útočili na nádraží, lokomotivy a ničili chod dopravní infrastruktury.  V noci z 24. na 25. března 1945 zaútočil letoun De Havilland Mosquito NF Mk.XXX  z Kanadského královského letectva ( RCAF-Royal Canadian Air Force ) bleskovým náletem na stojící letadla. Pilot Donald Aikins MacFadyen zničil pět letadel Heinkel HE 111, jedno po útoku začalo hořet.

    Donald Aikins MacFadyen se narodil 18.prosince 1920 v Montrealu. Do RCAF vstupuje 11. května 1940, prochází základním pilotním výcvikem, který končí v říjnu 1940.  V prosinci 1943 je zařazen v Anglii  k bojové jednotce 418.squadroně. Tato jednotka byla určena především pro noční operace a ničila létající pumy V-1. V listopadu 1944 nastupuje k 406. squadroně kde byly super moderní Mosquita Mk. XXX. Výsledky soubojů a útoků jsou 7-1-0 ve vzduchu a 5-1-17 na zemi.  K tomu ještě musíme přidat pět zničených střel V-1. Za vzdušná vítězství mu byl udělen 2x DFC ( Záslužný letecký kříž ) a DSO ( Řád za vynikající službu ).

     Dalším útočícím letounem měl být Lockheed P-38 Lightning pilotovaný příslušníkem Americké 8. letecké armády. Jednalo se o noční útok. Pilot zaregistroval světlici, kterou vystřelil voják hlídající letiště. Letiště bylo střeženo vysloužilými vojáky německé armády-tzv.Werkschutz. Americký pilot uviděl na letištní ploše špatně zamaskovaná letadla a několika dávkami z palubních zbraní některé stroje vyřadil z činnosti.

    Po osvobození naší vesnice bylo na letištní ploše mnoho trofejního materiálu. Letadla Siebel byla celkem letuschopná, ruští mechanici udělali jen nějaké zkoušky a drobné úpravy. Hákové kříže zatřeli barvou a namalovali rudé pěticípé hvězdy. Pak Rusové s takto upravenými letadly Siebel odletěli. Na letišti by i jeden speciální Junkers, který byl ve vnitřní úpravě pro přepravu raněných. V letadle byla zavěšena plátěná lehátka. Po drobné opravě tohoto stroje s ním odletěl pilot československé armády. Několik letadel v počtu cca 15-20 bylo přetaženo z Kůstkova pole, které bylo za silnicí směrem k Ohradě.  Zpátky na letištní plochu tyto nefunkční poškozená letadla pomáhal přetahovat pan Karel Šebek volským potahem (údajně snad někdo pořídil i fotografii). Ruští mechanici pak tyto a další poškozené stroje  připravovali k odvozu ke  sešrotování a uzavřela se tak černá historie letiště i našeho kraje.

 

 

 

...

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA